Tapolca repülőterén 1937 és 1956 között katona-repülők és ejtőernyősök szolgáltak, védték a hont. Voltak, akik a legdrágábbat, az életüket adták a harcfeladatokra való felkészülés során. Eddig erről a városba látogatót semmi sem tájékoztatta. Soós Lajos nyugállományú...
Hét határon át (második rész)
„Tekerj Kőbánya a Pozsony-Bécs szakaszon”
Július 22-én az Óhegy Parkból korán reggel, bérelt busszal és a kerékpárokat szállító utánfutóval indultunk el a Kőbányai Bringás Egyesület tagjaival Pozsonyba. A határ előtt rövid technikai szünetet tartottunk, majd reggel fél 9-kor érkeztünk meg a szlovák fővárosba. A kerékpárok levételét követően a busz tovább indult Bécsbe, hogy ott várja délután a megfáradt kerekezőket. A csomagok elrendezése után a túravezető Nacsa István felvezetésével elindult a 20 fős egyenmezbe öltözött társaság az óvárosban található Medikus kertbe, hogy ott megkoszorúzzuk Petőfi Sándor szobrát a Petőfi 200 emlékév alkalmából. A szobor rövid történetének meghallgatása után, amiből kiderült kissé hányatott sorsa is – pld hogy 1921-ben bedeszkázták, majd a Grassalkovich palota egyik istállójában helyezték el – a vezetőség a tagok sorfala között elhaladva helyezte el az otthonról hozott piros-fehér-zöld színekből álló koszorút.
A parkból tovább haladva megtekintettük az egykor a város társasági életének fontos helyszíneként számon tartott Grassalkovich-kastélyt, majd az 1526 utáni időszakban a magyar koronát is őrző Pozsonyi vár alatt eltekerve megálltunk a 15. században épült Szent Márton Dómnál, megcsodáltuk a Szentháromság szobrot és vidáman szlalomoztunk egyet az 1972-ben átadott UFO híd alatti kerékpárúton, melyről csodás panoráma tárult a magasban fehérlő Pozsonyi várra.
A fényképek elkészítését követően a dunamenti kerékpárútra visszatérve Dévény felé vettük az irányt. A Dévényi vár aljában – mely a 13. század elejétől kezdve a ,,porta Hungariae” (Magyarország kapuja) szerepét töltötte be – előbb gyönyörködtünk a Duna-Morva találkozásánál a kéklő vízben, majd az addigi 15 km megtételét és a vár előtti csoportkép elkészítését egy 20 perces technikai szünet követte, amelyet követően a szlovák vasfüggöny mentén gurult a csapat a Markthofnál található bringás hídon át Ausztriába (Freedom Cycle Bridge).
Ausztria legnagyobb vidéki kastélya a Schloss Hof előtt elhaladva kis kitérőt tettünk az engelhartstetteni barokk stílusú Niederweiden kastélyhoz is, majd Stopfenreuthnál 34 km-t addig megtéve érkeztünk vissza a dunamenti kerékpárútra. A nyugodt és idilli tájon újabb 14 km megtételét követően kicsit letértünk az útról, felkeresve Orth an der Donau osztrák mezővárost, ahol a Vár előtti ivókútból feltöltöttük a kulacsokat és a közös csoportkép elkészítése után visszatérve a Duna mellé eltekertünk a Schönau an der Donau-nál található Radlertreff Hermi kerékpáros pihenőhelyhez, ahol az ebédidőt töltöttük.
A nagy melegben, addigra 59 km megtételét követően jól esett mindenkinek a közel 1 órás pihenő. Mivel már nem volt sok hátra az útból, a továbbiakban megállás nélkül tekertünk el 11 km-t Bécsig, a Walulisobrücke pontonhídig, melyet 1998-ban nyitottak meg és ami a freudenaui erőművel együtt lehetővé teszi a gyalogosok és kerékpárosok számára, hogy teljesen átkeljenek a Dunán és az Új-Dunán. A 160 méter hosszú és 3 méter széles híd április elejétől október közepéig járható. Egy újabb csoportkép elkészítése után az erőmű kerékpáros hídján is átgurulva délután 16 óra után érkezett meg a csoport a Huma eleven bevásárlóközpont parkolójába, ahol a bérelt busz parkolt. Mivel volt bőven idő a busz tervezett visszaindulásáig, egyesek még betekertek Bécs belvárosába, míg mások a közeli bevásárló központban frissítették magukat fagyival, de olyanok is akadtak, akik a Dunához tekertek vissza kicsit megmártózni.
A busz a kerékpárok utánfutóra rögzítését követően fél 7 után indult vissza Budapestre és este10 óra körül érkezett meg az utazástól és melegtől kissé már elcsigázott, de a 74 km-en rengeteg élménnyel gazdagodott kőbányai bringásokkal az Óhegy Parkba.
A „Tekerj Kőbánya a Pozsony-Bécs szakaszon” kerékpártúra a Kerékpárral 7 határon át programsorozat részeként, a Kőbányai Bringás Egyesület szervezésében, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatásával és a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közreműködésével valósult meg.
A Kőbányai Bringás Egyesület a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége egyik tagszervezete.
Szöveg: Magyar Erzsébet
Fotók: Egyesület