Csaknem százan vettek részt január 18-án az Ejtőernyősök Szolnoki Szervezete által meghirdetett, és a Szolnoki Katonai Repülőtértől induló Kiss Antal és Doni Hősök Emlékmeneten, amelyen 22, 15, vakamint 10 kilométeres távokon lehetett gyalogolni Szolnok határában, a...
Pápai látogatás
Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete és a Kossuth Lajos Nyugdíjas Klub kirándulása Pápán
Ismét egy izgalmas, érdekes kiránduláson, a pápai bázisrepülőtér meglátogatásán vettek részt szeptember 28.-án a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete által biztosított lehetőséggel élve a szentendrei Kossuth Lajos Nyugdíjas Klub tagjai, tizenegyen.
Korán kellett kezdeni a napot, hiszen félhatkor indult az autóbusz Szentendréről Budapestre. Ott felszálltak a másik klub nyugdíjasai és irány Pápa, ahova kilenc óra felé meg kellett érkezni.
A létszámellenőrzés után Mátyás Botond főhadnagy köszöntötte a kirándulókat, aki végig együtt volt a résztvevőkkel látogatás során. Elöljáróban külön felhívta a figyelmet arra, hogy csak együtt és csak ott mozoghatnak a látogatók, ahol a vezetők engedik. Érthető, hiszen ez egy működő repülőtér, NATO bázis.
Először Gadó Imre alezredes, parancsnokhelyettes tartott tájékoztatót. Röviden ismertette a repülőtér történetét, amelynek építése 1936-37-ben kezdődött. A második világháború alatt is működött. 1945 után elsősorban a szovjet légierő bázisaként használták 1961-ig. Még ma is láthatók a repülők fedezékei, amelyeket ma már elsősorban raktárként üzemelnek. 1961-ben megalakult a 47. Harcászati Repülőezred, amelyet MÍG-21-es vadászrepülővel szereltek fel. Az ezred 2000-ig működött. Közben folyamatos fejlesztések, repülő típuscserék történtek. Az ezred megszűnése után a repülőtér az MH Pápai Bázisrepülőtér nevet vette fel és működött, működik ezen a néven. 2007-ben NATO döntés alapján itt hozták létre a légiszállítási stratégiai képességet. Ennek keretében 3 db C-17 Globemaster teherszállító gép települt a bázison. Ehhez nagyon sok fejlesztést kellett végrehajtani, amelyek egy része még ma is folyik. Ezután a parancsnokhelyettes a szervezetet, majd a repülőtér feladatait ismertette. A főbb feladatok – a teljesség igénye nélkül – a következők: állomány kiképzése, készenléti szolgálatok, tartalékrepülőtér, légi kutató-mentő készenlét és egyebek.
A parancsnokhelyettesi tájékoztató után az autóbusszal az utasterminálhoz mentek a csoport tagjai, akik a repülőtér területén, érthető okokból, csak autóbusszal közlekedhettek. Az utasterminálban kicsit a ferihegyi repülőtéren érezhették magunkat. Ugyanazok a pontok, eszközök, mint ott, csak kicsiben. Bemutatták a csomag átvilágító röntgengépet, a kézipoggyász átvizsgálót, az okmányvizsgálat helyét. A csoport tagjai is átmentek a detektor kapun. Kiderült, van-e náluk, a ruházatukban fémtárgy. Szinte mindenkinél volt. Megnézték a csomagok szállítását, rakodását végző járműveket is. Mint megtudták a terminált rendszeresen használják. A hazánkba érkező és innen távozó külföldi katonák ezen keresztül lépnek be, illetve ki az országból. A bakonyi gyakorlótérre gyakran érkeznek külföldi csapatok személyzettel és harcitechnikával. Innen „lábon” mennek tovább a gyakorlótérre. Emiatt szinte teljesen ki van használva a terminál.
A harmadik helyszín a helikopter hangár volt. Itt megnézhettek egy Mi-17-es helikoptert, amely a kutató-mentő szolgálatot látja el, és amely a Dunától nyugatra lévő területért „felelnek”. A helikopter fel van szerelve minden olyan eszközzel, amelyre a mentések során szükség lehet. Állandó 24 órás készenléti szolgálattal működik, pilótákkal, szerelőkkel és egyéb kiszolgáló személyzettel. A hangárban volt még egy Mi-24 harci helikopter is, ami már nincs rendszerben, csak „dekorációs” céllal van a bázison.
A hangárból a résztvevők átsétáltak a tűzoltókhoz. A váltásparancsnok mutatta meg a járműveket, és ismertette feladataikat. Három típusú járművet nézhettek meg. A kisebbekbe be is szállhattak, megnézhették a felszerelést. Lenyűgöző volt a legnagyobb méretű és terjedelmű tűzoltóautó, amely egy időben két sugárral tud oltani, és e sugarakat külön-külön lehet irányítani. A nagyobb sugárral 90 m-ről tudnak oltani. Egy perc alatt 4700 l vizet képes kilőni. Sajnálatukra a C-17-es szállító repülőgépet csak a levegőben látták távoli feladatra repülni.
A látogatás záróeseménye a finom és kiadós ebéd elfogyasztása volt. Összességében tartalmas, izgalmas volt az itt eltöltött idő. Sok olyan érdekeset láttak, hallottak a két egyesület tagjai, amelyekkel eddig nem találkoztak, nem találkozhattak.
Köszönet a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete tagjainak a szervezésért, jó volt újra együtt lenni velük, de külön köszönet a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége és a Magyar Veterán Repülők Szövetsége elnöksége tagjainak, akik segítségével, több nehézség ellenére, biztosítani lehetett az utazás feltételeit.
Külön köszönet a repülőtér személyzetének a szíves fogadtatásért, a sok érdekes információért.
Szöveg: Tamás Attila ny. alezredes
Fotók: Tamás Attila, Magyorósi Attila, Farkas Mihály, Németh Zsigmond