Az elhunytak névjegyzéke a 2024. szeptember 23. – október 25. között beérkezett adatok alapján (összeállította a Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnökségének Humánszolgálati Főnöksége). A Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége elnöksége őszinte részvétét fejezi...
Pápai látogatás
Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete és a Kossuth Lajos Nyugdíjas Klub kirándulása Pápán
Ismét egy izgalmas, érdekes kiránduláson, a pápai bázisrepülőtér meglátogatásán vettek részt szeptember 28.-án a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete által biztosított lehetőséggel élve a szentendrei Kossuth Lajos Nyugdíjas Klub tagjai, tizenegyen.
Korán kellett kezdeni a napot, hiszen félhatkor indult az autóbusz Szentendréről Budapestre. Ott felszálltak a másik klub nyugdíjasai és irány Pápa, ahova kilenc óra felé meg kellett érkezni.
A létszámellenőrzés után Mátyás Botond főhadnagy köszöntötte a kirándulókat, aki végig együtt volt a résztvevőkkel látogatás során. Elöljáróban külön felhívta a figyelmet arra, hogy csak együtt és csak ott mozoghatnak a látogatók, ahol a vezetők engedik. Érthető, hiszen ez egy működő repülőtér, NATO bázis.
Először Gadó Imre alezredes, parancsnokhelyettes tartott tájékoztatót. Röviden ismertette a repülőtér történetét, amelynek építése 1936-37-ben kezdődött. A második világháború alatt is működött. 1945 után elsősorban a szovjet légierő bázisaként használták 1961-ig. Még ma is láthatók a repülők fedezékei, amelyeket ma már elsősorban raktárként üzemelnek. 1961-ben megalakult a 47. Harcászati Repülőezred, amelyet MÍG-21-es vadászrepülővel szereltek fel. Az ezred 2000-ig működött. Közben folyamatos fejlesztések, repülő típuscserék történtek. Az ezred megszűnése után a repülőtér az MH Pápai Bázisrepülőtér nevet vette fel és működött, működik ezen a néven. 2007-ben NATO döntés alapján itt hozták létre a légiszállítási stratégiai képességet. Ennek keretében 3 db C-17 Globemaster teherszállító gép települt a bázison. Ehhez nagyon sok fejlesztést kellett végrehajtani, amelyek egy része még ma is folyik. Ezután a parancsnokhelyettes a szervezetet, majd a repülőtér feladatait ismertette. A főbb feladatok – a teljesség igénye nélkül – a következők: állomány kiképzése, készenléti szolgálatok, tartalékrepülőtér, légi kutató-mentő készenlét és egyebek.
A parancsnokhelyettesi tájékoztató után az autóbusszal az utasterminálhoz mentek a csoport tagjai, akik a repülőtér területén, érthető okokból, csak autóbusszal közlekedhettek. Az utasterminálban kicsit a ferihegyi repülőtéren érezhették magunkat. Ugyanazok a pontok, eszközök, mint ott, csak kicsiben. Bemutatták a csomag átvilágító röntgengépet, a kézipoggyász átvizsgálót, az okmányvizsgálat helyét. A csoport tagjai is átmentek a detektor kapun. Kiderült, van-e náluk, a ruházatukban fémtárgy. Szinte mindenkinél volt. Megnézték a csomagok szállítását, rakodását végző járműveket is. Mint megtudták a terminált rendszeresen használják. A hazánkba érkező és innen távozó külföldi katonák ezen keresztül lépnek be, illetve ki az országból. A bakonyi gyakorlótérre gyakran érkeznek külföldi csapatok személyzettel és harcitechnikával. Innen „lábon” mennek tovább a gyakorlótérre. Emiatt szinte teljesen ki van használva a terminál.
A harmadik helyszín a helikopter hangár volt. Itt megnézhettek egy Mi-17-es helikoptert, amely a kutató-mentő szolgálatot látja el, és amely a Dunától nyugatra lévő területért „felelnek”. A helikopter fel van szerelve minden olyan eszközzel, amelyre a mentések során szükség lehet. Állandó 24 órás készenléti szolgálattal működik, pilótákkal, szerelőkkel és egyéb kiszolgáló személyzettel. A hangárban volt még egy Mi-24 harci helikopter is, ami már nincs rendszerben, csak „dekorációs” céllal van a bázison.
A hangárból a résztvevők átsétáltak a tűzoltókhoz. A váltásparancsnok mutatta meg a járműveket, és ismertette feladataikat. Három típusú járművet nézhettek meg. A kisebbekbe be is szállhattak, megnézhették a felszerelést. Lenyűgöző volt a legnagyobb méretű és terjedelmű tűzoltóautó, amely egy időben két sugárral tud oltani, és e sugarakat külön-külön lehet irányítani. A nagyobb sugárral 90 m-ről tudnak oltani. Egy perc alatt 4700 l vizet képes kilőni. Sajnálatukra a C-17-es szállító repülőgépet csak a levegőben látták távoli feladatra repülni.
A látogatás záróeseménye a finom és kiadós ebéd elfogyasztása volt. Összességében tartalmas, izgalmas volt az itt eltöltött idő. Sok olyan érdekeset láttak, hallottak a két egyesület tagjai, amelyekkel eddig nem találkoztak, nem találkozhattak.
Köszönet a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Budapesti Szervezete tagjainak a szervezésért, jó volt újra együtt lenni velük, de külön köszönet a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége és a Magyar Veterán Repülők Szövetsége elnöksége tagjainak, akik segítségével, több nehézség ellenére, biztosítani lehetett az utazás feltételeit.
Külön köszönet a repülőtér személyzetének a szíves fogadtatásért, a sok érdekes információért.
Szöveg: Tamás Attila ny. alezredes
Fotók: Tamás Attila, Magyorósi Attila, Farkas Mihály, Németh Zsigmond